Falskmarsipan

Här om dagen gjorde jag och min bestemor falsmarsipan.  något som vi alltid gör varje år till julen.  och så brukar vi göra så mycket så det finns när jag sak baka tårtor med så det är den marsipanen jag har på mina tårtor så jag köper aldrig sådan klara men vet att det finns i affärerna att köpa.

Vad behöver man  då? Jo du behöver:

5 dl vispgräde
4 dl vetemjöl.
500g malen mandel
600-800 gflorsocker

så här går du till väga:

1. Ta fram en kastrull och ha i grädden och vetemjölet rör om det.
 
2. Sätt på platan på laggon väram. Jag brukar börja med 6 och så sänker jag ner till 4.

3. Rör om hela tiden för det får inte bränas vi.

4. Den ska bli till en glansig slät  fin deg som har samma färg över hela.

5. När den är klar så tar du öven den i en deg bunke och har ner den malda manden i smeten/ degen. arbeta så den det blir bra fördelat.

6.  Ha nu i florskret. Ska säga att jag inte är säker på hur myckte florsocker jag använder.   För  jag känner mig fram när den inte klader längre på fingrarna så är den perfekt. 
Så börja med 400 gram och rör ut. arbeta gärna med händerna( OBS om du gör detta så tänk på att någon anan känner av på dengen för det lär sitta en massa på dinna fingra. ) ha sedan i lite i taget o känn efter när  du tycker dne rä bra. 

7. nu är det bara o sätta i gång o  gör figurer frysa in o ha till olika till fällen eller för julgodis. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0