Tekakor

       

VAD BEHÖVS:

50 g jäst
5 dl fingervarm mjölk
1 äggula
3 msk honung
1 tsk salt
13 dl vetemjöl
200g rumsvarmt smör

SÅ HÄR  GÅR DU TILL VÄGA:

1. Börja med att ha i mjölken i en kastrul och värm den fingervarm.
2. medans du väntar så ha i jäsen  i deg bunken. Och ha sedan i den fingervarmamjölken och lös upp jästen.
3. Ha i honungen salt och vetemjölet till en smidig deg.
4. Tillsätt det rumsvarma smöret/ magariner i små bitar/ klika i och arbeta kraftigt i 5 minuter.
5.  Lått degen jäsa i 45 min dela sedan upp degen i 20 bitar och rula till runda bolar. Lått jäsa igen i 5 min och kavla utt och nagga. Sätt på ungen på 250 grader.
6.  Jäsa på plåt med bakplåtspaper i 40 min
7.  in i ungen i 250 grader och i ca 8 min.
8. sedan är det bara att vänta på att dom sak svalna o ta sig en smakbit.

LYCKA TILL önskar en lila och stor bagaren  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0